RETO Internetburo

Soester Bakkers een dagje uit

Publicatiedatum: 05-10-2005

Vandaag in hervonden soest een foto van een groep soester warme bakkers die met de bus van W C Tensen een dagje uit zijn. De foto moet zijn gemaakt in de jaren 1965-1970. Sinds de jaren dertig zijn de plaatselijke Soester bakkers zich gaan organiseren op advies van de drie landelijke bakkersbonden. De Nederlandse- en Katholieke- en Christelijke Bakkersbond.
Er liepen in crisisjaren ook in Soest velen zonder werk en bakkersknechtjes begonnen al gauw een handeltje. Ze probeerden een broodwijkje op te zetten en soms lukten het een bakkerijtje te beginnen. Het was een komen, maar vooral ook een gaan, van bakkers en slijters. Beunhazerij en onder de prijs werken was het gevolg. Men was niet vakbekwaam en ook de kredietwaardigheid was vaak het zwakke punt dat zaakjes het maar kort uithielden. De vestigingswet van 1937 moest daar een eind aan maken. Doel van de wet was de stroom nieuwe maar ongeschikte ondernemers te weren. Wilde je je als bakker vestigen dan moest je weer naar de schoolbanken. Middenstandsdiploma en vakdiploma‘s waren nodig een zaak te starten. In het adresboek van Soest van 1937 staan 30 bakkerijtjes genoteerd. 
De soester bakkers, verenigd in een federatieve soester bakkersvereniging, zijn altijd ondanks dat zij elkaars concurenten waren een hechte bijna vriendschappelijke bakkersclub geweest. Regelmatig kwamen zij in vergadering bijeen om de broodprijs te bespreken , de vakantie te regelen, en agendapunten van; wat wordt de prijs van de boterletters dit jaar, wat mag het bakkerspersoneel verdienen en is de bezorging van brood over geheel Soest nog wel lonend?. Allemaal netelige vergaderpunten, maar steevast stond er ook eenmaal per jaar een feestavond in de omgeving met lekker eten en zeker ook eenmaal per jaar een dagje uit met bus op de agenda.
Fabrikanten van bakkerijgrondstoffen , meelfabrieken, Turkstra beschuit en de alom bekende Gist en Spiritusfabriek in Delft wilde maar wat graag zo‘n hechte collegiale bakkersvereniging uit Soest een dagje als hun gast ontvangen.
. De saamhorigheid is vermoedelijk ook nog versterkt doordat bakkers in de oorlogsjaren als branche opelkaar waren aangewezen. Om brandstof te sparen moest men in de oorlog op het laatst met wel vier of vijf bakkers bijelkaar in een bakkerij gaan bakken. Ook de hele rompslomp van brood op de bon had iets in zich van saamhorigheid. Van bakker van den Breemer en zijn vrouw was bekend dat toen er een twee jaar na de oorlog een einde kwam aan het bonnentijdperk, zij het spijtig vonden dat dit voorbij was. Het echtpaar was kinderloos en zij hadden vele jaren knus iedere zaterdagavond samen de broodbonnetjes van de klanten op vellen van honderd moeten plakken, om in te leveren bij distributiekantoor aan het Kerkpad. Dit karweitje hadden ze altijd met toewijding en vreugde gedaan. 
Begin jaren zestig zijn de Soester bakkers overgegaan op wijksanering. Kwamen er voorheen in een straat vijf ,zes of soms wel acht verschillende bakkers brood bij de klant afleveren, aan het bezorgen over heel Soest moest maar een einde komen. Daar waren de bakkers onderling het na veel overleg over eens geworden. Doordat steeds meer vrouwen gingen werken en dus niet thuis waren en bovendien ook de supermarkt ook brood mocht verkopen werd de afzet brood en bakkerswaren kleineren. De wijken in Soest werden over de toen nog bestaande 24 bakkerijen verdeeld, voortaan bezorgde één bakker per straat en per wijk de klanten, bij voorkeur dicht bij zijn eigen bakkerij. 
Over het wel en wee van de Soester Bakkers wordt op dit moment in de wisselzaal van Museum Oud Soest een tentoonstelling ingericht. Het tijdperk is ruim genomen, 1900 tot 1970. De opening is op vrijdag 21 oktober en we hopen dat u de komende drie maanden een kijkje komt nemen. De warme bakkers van Soest die dagelijks met een bakfiets of broodmand voor de deur door weer en wind bij u brood ,bolletjes, krentenbollen en beschuit kwamen bezorgen zijn al lang uit het straatbeeld verdwenen. Wellicht hervindt u in het museum nog iets van die goed ouwe tijd.


Heeft u aanvullende informatie bij dit artikel, gelieve contact met ons op te nemen.