Soester Courant

Woudzang

Publicatiedatum: 04-03-1998

Woudzang

We hadden de verzekering gekregen dat het gezelschap voor een groot deel uit Soesters bestond, maar het waren toch grotendeels mensen uit de Lage Vuursche, zo blijkt.
We hoorden dit van Arie van Kooten die met zijn vrouw An ( ze vierden onlangs hun 65-jarig huwelijksfeest)op de foto staat. De Van Kootens woonden zelf in die tijd op Soest.
Het was geen groot koor, herinnert Van Kooten zich, maar het was wel heel gezellig. “het was een uitgaansavondje”. Het was crisistijd en er was grote werkloosheid. De contributie was een kwartje en voor velen was dat best een grote uitgave. Geoefend werd er in het oude schooltje op de Vuursche en er werden “gewone liederen “gezongen, geen kerkliederen. Er werd wekelijks gerepeteerd en één keer is er meegedaan aan een concours. Dat was in Soesterberg, en daar is ook de foto genomen. Daartoe had het gezelschap zich voorzien van een vaandel,dat trouwens nog ergens moet zijn. Arie van Kooten kan zich de meeste namen nog herinneren. We hebben voor u genoteerd, steeds de rijen van links naar rechts. Vooraan zittend op de grond:
Claasje van der Schagt, dochter van de bosbaas van Pijnenburg, die met Ad Keus trouwde en die later naar Australië is gegaan. , Woud Bosch, dochter van de rijksveldwachter van de Vuursche.
Rij zittend:An van Kooten, Agatha Verkerk ( trouwde met Willem Britting), mevr. Mol ( Lage Vuursche), Jan Bartelmans, de dirigent ( die ook kunstschilder was) Willem (Wibre) Britting, Dien augustus ( trouwde met Henk van Klingeren na eerst verloofd te zijn geweest met zijn broer jan)
Helemaal rechts: Marretje van Stormbroek.
Staande rij:
Wikllem Seldenrij, ofwel Henk de Bruin die ook naar Australië trok.
, Les van Klingeren (broer van henk), Henny Huisman, mevr.Bartelmans (met hoed), on bekend, Jopie Verschuur, Zwaantje ( werkte op de Vuursche als dienstmeisje bij de fam. Giltay Veth).
Achterste rij: Arie van Kooten, Jan van Klingeren, Job van Vliet (postbode), Jan Oostenbrugge van de Ewijckshoeve en Aart van den Brink (kapper).

Voor zover bekend is er door de mobilisatie van 1939 de klad gekomen in “De Woudzang”, maar de leden hebben onderling nog wel contact gehad. In ieder geval hebben ze er goede herinneringen overgehouden  aan hun zangbijeenkomsten.
 


Heeft u aanvullende informatie bij dit artikel, gelieve contact met ons op te nemen.