RETO Internetburo

Eerste auto in Soest (gereigstreerd)

Publicatiedatum: 10-07-1996

Eerste auto die in de Soest geregistreerd was

Piet van Hengstum was niet de eerste inwoner van Soest die een auto had, maar in april 1904 werd hij wel de eigenaar van de eerste auto die in Soest geregistreerd was, maar in april 1904 werd hij wel de eigenaar van de eerste auto die in Soest geregistreerd was
U zag hem vorige week op deze plek in de krant. Die auto, waarvan we het merk nog voor u laten uitzoeken door Jan Roodkerk, dorpsgenoot-journalist-auto-expert, had een jaar lang behoord aan Ch. Guillard. Het nummer bij de voorruit geeft aan dat het de 910- auto in Nederland was die vergunning had om op de rijkswegen te rijden.
Ter vergelijking: nr. 1 was uitgegeven aan ene W.A. van Dam, wonend in Groningen en wel in 1898. Dorpsgenoot Guillard woonde aan de Koninginnelaan, die toen  overigens nog Veenhuizerweg werd genoemd. In de auto ziet u Piets kinderen plus de dochter van zijn vrouw uit een eerder huwelijk. Van Links naar rechts: Toon, Sjaan, Luc (aan het stuur), Agnes Evers, Kees (met toeter aan de mond) en Henk ( die later “Grote Henk”zou worden) op de treeplank. De foto werd genomen vóór de zaak van Van Hengstum, adres nr.19 aan de Middelwijkstraat, destijds Rijksstraatweg A 331
F.N.auto
Als groot liefhebber van de zeer oude auto kan ik u melden dat het hier gaat om een vroeg exemplaar van de toendertijd goed bekend staande Belgische fabriek FN uit Herstal. FN is een afkorting van Fabrique Nationale d’Armes de Guerre en was van huis uit fabrikant van wapens en bouwde daarnaast dus auto’s, motorfietsen en fietsen. FN bouwde auto’s van 1899 tot 1935 en was daarmee de langstlevende Belgische autofabrikant en de bekendste na Minerva. De auto op de foto is vrijwel zeker een exemplaar van de eerste serie FN-auto’s, die in een oplage van 100 stuks werden gebouwd vanaf voorjaar 1900. Dit type won vele prijzen op de Wereldtentoonstelling in Parijs in 1900 en zette de goede naam voor het merk. Dit type was overigens een ontwerp van de Italiaan J. de Cosmo die toen voor FN werkte.
De auto was voorzien van een2-cylinder watergekoelde motor van 3,5 pk met een boring x inslag van 75 x 90 mm wat de totale cylinderinhoud op 796 cc brengt. De auto was voorzien van elektrische ontsteking, voor die tijd zeker geen gemeengoed.
Opvallend detail van de auto is nog dat de slinger om de motor aan te zwengelen door de spaken van het linkervoordeel moest worden gestoken. Dit is dus waarschijnlijk de eerste auto met dwars geplaatste motor ter wereld. Verder kan nog worden opgemerkt dat de auto op de foto is uitgerust met fraaie koperen lampen en een voorruit met dakje tegen de regen. In die tijd geen standaardattributen.
Men zou dus mogen verwachten dat de auto op de foto  van bouwjaar 1900 of 1901 of heel misschien 1902 zou moeten zijn. Wat dat betreft is het kenteken wat merkwaardig. Registratie nummer 910 is voor zover bekend twee keer afgegeven op hoogstwaarschijnlijk dezelfde auto. De eerste keer op 10-02-1903 aan Ch. Guillard te Soestdijk en op 9-4-1904 aan P.A. van Hengstum te Soest. De afmetingen van het voertuig bedroegen (lengte c breedte) 2,45 x 1,37 m. Of de mensen in de auto de eerste of de tweede eigenaren zijn is mij niet duidelijk. Ik ben geen Soester van geboorte en ook al was ik dat wel geweest, dit tafereel is van ver voor mijn tijd!. Maar er zijn vast andere lezers die daar wel mee kunnen helpen (P.A.Slootwijk)


Heeft u aanvullende informatie bij dit artikel, gelieve contact met ons op te nemen.