Kies een jaartal

Schuilkelder

Gepubliceerd 02-07-1997

Schuilkelder

We hebben nog niemand gevonden die de schuilkelder heeft kunnen verklaren; ook niet iemand die er ooit in is geweest. Waar wel enige eenstemmigheid over bestaat, is dat het bij een station was gelegen, en de meeste stemmen gaan naar station Soestdijk, gezien de bouw van het bijbehorende stationsgebouw. Maar er waren ook stemmen die pleitten voor station Soest, en ook herkende iemand er een schuilkelder in die aan de Pieter de Hooghlaan heeft gelegen, nu waarschijnlijk nog aanwezig is als fundament van een villa. Het is jammer dat de foto net niet scherp genoeg is om de bordjes te kunnen lezen, maar dan was het ook niet meer aardig geweest!. Over de datering van de foto is uiteraard wel wat aan te geven, maar ook daar is nog wat speling. Het kan een foto uit de mobilisatie zijn, zeg 1939, maar ook nog wel een jaar of wat na de oorlog, hoewel de plaggen er redelijk vers uitzien. Trouwens, een nadere begrenzing in de tijd schuilt in de telegraafpalen langs de spoorlijn, die erop duiden dat het lijntje nog niet wat geëlektrificeerd. Welnu, een van onze lezers heeft nagegaan dat de lijn Den Dolder – Baarn op 24 juli 1948 feestelijk werd geopend als elektrisch traject, terwijl de lijn de dag erop geëlektrificeerd werd en wel openstond voor het publiek.


Heeft u aanvullende informatie bij dit artikel, gelieve contact met ons op te nemen

Verdwenen Soest is mede mogelijk gemaakt door

Contact

Historische Vereniging Soest/Soesterberg
Steenhoffstraat 46
3764 BM Soest

Word lid

Lid worden van de Historische Vereniging Soest-Soesterberg.

Lid worden